Aquesta vegada hem estat dubtant de si fer aquesta review en format Podcast , ja que ens és una mica més còmode / ràpid de poder fer reviews amb més rapidesa o seguir fent les reviews com sempre en format text.
El cas és que per podcast no podem mostrar les imatges que apareixen en aquest post, per tant… Seguim amb la tònica de sempre.
Bé doncs, som-hi amb la review d’aquestes noves Spin Planet de la casa Italiana Scarpa.
Aquesta marca ja fa molts anys que la conec i en faig ús dels seus productes, de fet, les botes que porto per anar de travessa als alps o quan vaig anar al Mont blanc per la ruta dels 4.000, eren les Scarpa Nepan Evo, una bota BRUTAL per coses extremes d’alta muntanya.
En fi, no m’enrotllo més i anem “al turrón”…
Fins fa poc que no em picava la curiositat de provar aquesta marca en l’àmbit de trailrunning, ja que els models de calçat que treien fins al dia d’avui, no eren del meu gust ja fos perquè no eren per les distàncies que jo feia (ara ja no faig tanta distància, soc papa de 2 pitufes i el temps per sortir a l’aventura és escàs jejajja) o bé perquè eren massa dures. Si, ho sé, hi ha les spin ultra si, però tampoc no m’agradaven estèticament i per xerrades i proves d’altres companys les sensacions que em transmetien no m’eren gaire bones i decidia no provar-les.
Ara la cosa ha canviat perquè sembla que Scarpa ja comença a pensar una mica més en la llarga, llarga, distància pel que fa al trailrunning i la idea de treure aquestes Spin Planet presisament les han pensat per donar més comoditat que les spin ulltra passades unes quantes hores i un bon grapat de quilòmetres.
Abans de passar a les dades tècniques, vaig “de cara a barraca” i comento les sensacions que m’han donat, després d’haver-hi acumulat ja uns 200km i 17.000D+ tot passant també per l’Ultra d’Andorra Travessa d’Encamp on només tenien 3 sortides. L’Ultra d’Andorra va ser la prova de foc per saber si valien per terreny tècnic a velocitat mitjanament altes i sense miraments a l’hora de mirar on es trepitjava. (Vaig arribar 4rt a meta) La veritat és que es van portar molt bé! Pensava que en terreny mullat em fotria de lloros cada dos per tres, però no no, van aguantar com unes campiones amb ZERO caigudes i això que a falta d’uns 23km per arribar a meta ens va ploure i pedregar de valent. RES, tot OK.
Segurament serà perquè eren pràcticament noves i només tenien 3 sortides abans de l’ultra, per tant, els tacs estaven nous i no tenia gens de desgast. Val si, d’acord, però… He provat altre calçat amb sola vibram que en terreny moll he hagut d’anar amb molta cura per no patinar tot i ser pràcticament nous també…
Ara que ja han passat uns dies i hem fet un munt de sortides per terrenys de tota mena, inclòs sèries i fartleks sobre pista i asfalt en algun tram, hi ha coses bones, però també de dolentes:
BONES:
- Exterior intacte.
- Upper intacte.
- Turmells intactes.
- Cordons i malles intactes.
- Taquejat intacte.
DOLENTES:
- S’han quedat literalment “aixafades” de la sola que està entre els tacs i la plantilla.
- Les propietats d’amortització de la sola, ha perdut moltíssim. Pel tipus de sola que porta i per la gruixuda d’aquesta, haurien d’estar encara prou toves i còmodes per fer-hi un bon grapat més de quilòmetres com ara les HOKA Mafate speed 5 o les 4, que tenen el mateix drop que aquestes (4mm) i el compost de la sola entre els tacs i la plantilla és similar i encara se’ls pot donar mooooooolta corda passats els 350-400 km.
- No crec que aquestes Scarpa passats els 300 km siguin gaire receptives i encara que estèticament es vegin “bé” les propietats ja estaran més que esfumades…
Segons el corredor/a que siguis pots pensar, hau va! Si les vambes les pots fer durar el que vulguis mentre no et surtin els dits per davant i el taquejat estigui bé…
Doncs em sap greu, però NO va així això. Quan una marca de calçat professional treu un model de calçat per determinades distàncies o per determinat terreny, ja sap al que s’exposa i, per tant, ha fet els seus estudis i les seves proves per garantir un “mínim de quilòmetres hàbils” abans no es RECOMANI canviar/renovar el calçat.
Personalment i amb el calçat que he tingut la sort de poder provar i rebentar durant anys fins a tot el que s’ha pogut, he de dir que aquestes Scarpa Spin Planet no les veig tant de “llarga distància”.
Bé si, a veure, si te les compres i te les poses per fer una ultra de 200 km i les llences, doncs bé, t’hauran anat súper i hauràs anat còmode mentre les has usat. Però la majoria de corredors/es amateurs no estem per comprar vambes cada 200 km. És per això que els que fem llarga distància i comprem calçat de llarga distància esperem que, el que comprem, ens duri una mitja de 400-500 km abans de decidir retirar-les o recarxutar-les perquè ja no aporten les propietats corresponents amb el desgast de turmells, genolls i mal posicionament del peu que comporta portar durant hores i hores un calçat que ja no és hàbil per absorbir tot el “tute” que se li està demanant.
Repeteixo, estic parlant de calçat de LLARGA DISTÀNCIA, no de mitja o de trail (60-70k) o de marató…
Fins aquí la meva valoració personal, que a mode resum seria un: SEGUR QUE LA VERSIÓ 2.0 D’AQUESTES SERÀ REALMENT PER LA LLARGA DISTÀNCIA. (si podem, les provarem de nou…)
Propietats tècniques de la vamba:
Per ser pensades per la llarga distància, no són molt pesades, ja que altres models de llarga distància d’altres maques pesen algun gram més.
Pot haver-hi algun corredor de pes baix que les pugui notar pesades, però bé, no estem parlant d’unes voladores, han d’aguantar una mica “la guerra” sí que és cert que cada vegada hi ha més calçat que van reduint el pes a mesura de modificar materials de construcció o bé buscant altres maneres de fer. Però encara ens queda temps per veure unes vambes de llarga distància al mateix pes que unes voladores d’asfalt.
Foto amb 200 km i 17.000 D+ acumulats:
Estèticament, estan perfectes, però per dins és on notes que han perdut molt.
La pròxima versió d’aquestes, segur que serà el que s’està buscant. Potser seran més lleugeres dintre del que a llarga distància es refereix, duradores en l’àmbit de taquejat i exterior, durabilitat interior i amortització continua amb el pas de les hores i km’s.
Salut, km’s i muntanya!